Australia Day

Standaard

Dit weekend was het “Australia Day”.

images

Deze nationale feestdag van het land der Kangoeroes wordt al sinds 1808 gevierd. De aanleiding hiervan was dat er in 1788 (26 januari) ene zekere kapitein Arthur Philip met zijn vloot Sydney bereikte, hoera, Australië werd ontdekt door de Engelsen, en kapitein Philips maakte er direct een Engelse kolonie van, aldus Wikipedia.

(Tussen haakjes: er wordt dus helemaal geen onafhankelijkheid gevierd op Australia Day, officieel op papier is de Koningin van Engeland nog steeds de Koningin van Australië ook).

naamloos

We mogen ook zeker niet de oorspronkelijke bevolking van Ozzie-Land vergeten, nl de Aboriginals. Voor hen staat Australia Day bekend als ‘Invasion Day’. Voor de geïnteresseerden onder ons is het echt wel eens de moeite waard om meer te lezen rond hun geschiedenis, hun droomwereld en hun kunst. Het zijn intrigerende mooie mensen die vaak echter met een slechte naam bestempeld worden. Of dat terecht of onterecht is laat ik hier in het midden. Net als alle volkeren hebben zij hun problematieken, en de geschiedenis is niet mals voor hen geweest. Oorzaak en gevolg? Ik weet het niet, mijn kennis is te miniem om hier verder over uit te wijden.

Tot hier mijn korte geschiedenisles… terug naar 2014…

aussieday

26 Januari stond voor mij in het teken van zon en plezier. We een kleine poolparty gehouden in de tuin met enkele vrienden. Het was heerlijk vertoeven in het zwembad, met een biertje (voor mij wijntje) in de hand. Er werd gebarbecued, gelachen, gezwommen, ge-bubbelbad en gesmuld van de chips & dips, overheerlijke cupcakes en taart (dank u Tara en Lauren).

Voor de avondactiviteit stond ‘vuurwerk kijken’ op het plan, maar owee, mijn sinussen dachten daar anders over. Na een gezellige namiddag kreeg ik een klop van de hamer en kwam mijn verkoudheid, die reeds enkele dagen aan het rondsluimeren was in mijn lichaam, naar boven. Niets, kuch en vooral massa’s hoofdpijn (en dat kwam NIET door mijn wijntje) leidden me tot een avond in bed.

beerpong

Gelukkig kon ik tussen mijn slaapjes door nog genieten van de tonen van de Triple J Hottest 100 en het gelach van de jongens die “beerpong” aan het spelen waren. (Volgens mij is die beerpong een nationale sport).

Het was een mooie dag, die Australia Day.

Binnenkort wordt er een andere mooie dag gevierd, Mark’s verjaardag hoera hoera. Ik kijk al uit naar volgend weekend en ben vandaag druk in de weer geweest met het in elkaar knutselen van “iets”!

Plaats een reactie